Dansk forfatter i ny bog: Oswald skød Kennedy

Historie fra Ritzau, november 2003:

JFK

Den 22. november kl. 12.30 er det præcis 40 år, siden USA’s 35. præsident, John Fitzgerald Kennedy, blev skudt i Dallas. Men hvis du tror, at du kender historien efter at have set instruktøren Oliver Stones film “JFK” fra 1991, så tager du fejl.

Lee Harvey Oswald skød faktisk Kennedy, men han var ikke alene om det.  Det mener forfatteren Thomas Ladegaard, der i sin ny bog, “Mordet på JFK – 40 år efter”, giver en nuanceret gennemgang af verdens mest omtalte drab og drabsefterforskning.  En efterforskning, som stadig er i fuld gang, og som ikke afsluttes med bogen -  snarere tværtimod. Nye efterforskere kan begynde her, fristes man til at sige.

“Jeg er bare en syndebuk”, nåede Oswald at sige, inden han selv blev dræbt af en natklubejer ved navn Jack Ruby, og med det udgangspunkt gav Oliver Stone sin filmversion af drabet.  Siden filmen har myndighederne i Washington imidlertid frigivet over 80.000 dokumenter med relation til drabet, og ikke ét af dem indeholder “the smoking gun”, der kan binde CIA, FBI, mafiaen, militæret eller sågar Kennedys efterfølger, præsident Lyndon B. Johnson, til drabet, som Oliver Stone mere end antyder i sin film.  Men det er selvfølgelig, fordi dokumenterne er blevet destrueret af mørkemænd, der vil skjule motivet bag drabet, siger konspirationsfolket.  Der findes nemlig to religioner inden for Kennedy-efterforskningen: Teorien om den enlige attentatmand og teorien om kongemord. Men begge retninger er i sig selv kritisable, mener Thomas Ladegaard.

- Mange af teorierne om konspiration kommer fra romantikere, der gerne vil putte Kennedy op på en piedestal, siger forfatteren.  Han mener, at det simpelt hen er for ynkeligt, hvis et forbillede af Kennedys format bliver fældet af en sølle forbryder. Der må ligge noget mere – noget grimmere, og noget større – bag, forklarer Thomas Ladegaard. Han sammenligner datidens reaktioner med reaktionerne efter drabet på den svenske udenrigsminister Anna Lindh i sommer.

- Det er meget påfaldende, hvad folk læste ind i mordet på Lindh. For eksempel at “psykiatrien i Stockholm er for dårlig”, eller at det var “de der højreorienterede tosser, som stod bag mordet”, eller det er fordi, “svenskerne har en undertrykt indvandrerdebat”. Det er Kennedy-modellen om igen, hvor nogen så drabet på Kennedy som starten på Vietnamkrigen, siger Thomas Ladegaard.  Lee Harvey Oswald kan i teorien godt have begået drabet selv, hvis man ellers ser bort fra nogle undersøgelser, der så sent som i 2001 slog fast, at der blev affyret fire skud mod præsidentens limousine – hvilket hverken Lee Harvey Oswald eller en hvilken som helst mesterskytte kunne have gjort alene.

Men Oswalds optræden før og efter mordet er på den anden side så påfaldende, at det er ganske usandsynligt, at han ikke skulle have del i det, mener Thomas Ladegaard.  Han lufter sidst i bogen sin egen holdning, der nærmest kan beskrives som en blanding af de to religioner.  Ifølge Thomas Ladegaard var Oswald med til drabet, og han var ikke alene. Men det betyder ikke, at man skal lede i efterretningstjenesterne og i toppen af den politiske administration for at finde svaret på det klassiske
spørgsmål: Hvem dræbte JFK?

Måske var det en mindre konspiration, der ikke nødvendigvis har sammenhæng med militærbudgetterne i Vietnam og magtkampene i det hvide hus, mener Thomas Ladegaard.  Hans bog bliver fulgt op af en hjemmeside – www.jfk-mordet.dk – hvor man finder links til bogens dokumentation. Blandt andet kan man downloade Abrahams Zapruders berømte smalfilmsoptagelse af drabet, og man kan høre et interview med Lee Harvey Oswald, som blev lavet, mens han var aktiv i foreningen for et frit Cuba.