Hvornår kommer snavset? Mens vi venter på slutspurten i valgkampen 2011

Mens vi venter på slutspurten i valgkampen.

Gucci Helle fra Information.dk

Flere har undret sig over den tilsyneladende defensive form, der har kendetegnet den første del af valgkampen. I skrivende stund er den store historie, at blå blok synes at lukke gabet i meningsmålingerne, mens andre målinger har rød blok med en meget stor føring. Tvivlerne er mange, og usikkerhederne store. Men det overordende billede er, at Helle Thorning og hendes røde blok spiller ud fra et forspring, og derfor har valgt en defensiv italiensk inspireret taktisk, hvor det gælder om at forsvare sig mod angreb og lave få fejl. Det er det rene catenaccio.

Lige nu virker det imidlertid som en meget farlig strategi. Internt i rød blok sker der flere fejl, og de seneste dage har vist et SF med en række fodfejl på udlændingeområdet og senest skabte Astrid Krag en lille overskrift med de forkætrede 12 minutter.

Imens farer statsminister Lars Løkke land og rige rundt i hvad Thomas Larsen i dag kalder “Løkkes usynlige valgkamp“. Også Løkke arbejder ud fra erfaringer hos Obama i 2008, hvor det handler om at være til stede på alle platforme, men ikke mindst om at komme ud og møde vælgerne fysisk – langt væk fra Christiansborg. Det var den strategi, der virkede for Socialdemokraterne ved det seneste valg til Europaparlamentet.

Og mens alt dette pågår i egen stilfærdighed, rejser sig spørgsmålene om, hvornår offensiven egentlig sætter ind. Alle partier har haft fire år til at forberede sig. Rygterne har svirret om, at Venstre har haft en egentlig graver-enhed, der skulle finde snavs på sine politiske modstandere. Og 3F skulle efter sigende have arbejdet med lignende planer.

Endnu har vi dog ikke set noget til disse initiativer i en decideret negativ kampagne. Og det er oplagt at tro, at blokkene holder disse esser tæt til kroppen og venter med at spille ud, indtil den anden part begynder. Der er selvsagt også den hypotese, at partierne simpelthen vil tale om politik og de økonomiske vanskeligheder, der kræver store og brede løsninger. Men hvem tror på det? Var rygterne om disse graver-grupper bare spin?

I hvert fald er der indikationer på, at den borgerlige blok kan have noget større på vej. Michael Kristiansen kom vel næsten til at tale over sig på TV2 News den anden aften, og der florerer på nettet historier om en kommende “valgbombe”, der skal ramme Helle Thorning. Indtil videre er intet detoneret endnu. Men i en lidt passiv valgkamp skal der vel ske noget her op til den afgørende weekend?

Og kigger man tilbage på de seneste valgkampe er det umuligt at forestille sig, at der ikke skulle dukke noget op, som pludselig rydder dagsordenen og sætter en af parterne under pres. Skræmmekampagner kan ingen lide – men de virker. Det så man mest effektivt udtrykt i 1998. Siden da har Venstre forsøgt at være helt på forkant og har sågar indrykket præventive annoncer i de sidste dage op til valget.

Ole Sohn og Erich Honnecker

Men hvis der ikke er nogen bombe på vej, så er det svært at forestille sig, at der ikke skal koges mere suppe på:

  • Thornings skattesag lever fortsat. BT har jo sat sig for, at de vil afgøre valget. Mon ikke der kommer noget mere der?
  • Ole Sohn og Honnecker. For mange danskere vil det være en svær pille at sluge, at en tidligere kommunistisk formand skal være minister – og måske oven i købet en økonomisk minister. For selv moderate mennesker ligger ordet “landsforrædder” ikke langt væk, når de ser billederne af Ole Sohn og Erich Honnecker fra 1989
  • Boligskatter. Det er oftest den danske middelklasse, der afgør valgene til sidst. Derfor appelleres der ofte til boligejerne i en valgkamp, hvor Venstre bl.a. har hustandsomdelt breve til udvalgte parcelhuskvarterer i en slutspurt i valgkampen. Socialdemokraterne fik muligvis lagt denne død med en smart lørdags-manøvre, men hvis det lykkes st skabe tvivl om røde boligskatter, kan blå blok have en spændende vinkel.
  • Udlændingepolitikken er aldrig død. Uanset hvad man gør, vil udlændingepolitikken altid dukke op i en valgkamp – selv når situationen er så alvorlig for dansk økonomi. Vi har nu brugt ti år på burkaer og kamphunde og i en valgkamp er det fortsat et område, der kan engagere vælgerne på alle fløje. Hvis S-SF havde drømt om, at den var ‘lagt død’, må de se en række store kampe for sig i det videre forløb.

Indtil videre har valget meget naturligt handlet om at få dansk økonomi på fode igen. Det burde valgkampen også. Men det kan være svært at se igennem de mange udgaver af et statsunderskud, og derfor vil andre emner lige så stille liste sig ind i valgkampen. Det er allerede i gang. Spørgsmålet er snarere hvor beskidt, det kommer til at udfolde sig?

Framing af de to kandidater til statsministerposten
For i sidste ende er læren, at valg vindes kort sagt mellem valgene. Det er mellem valgene, at temaerne knæsættes. Venstre var i 2001 fantastiske til at sætte dagsordenen for, hvad valget skulle handle om. Det er den afgørende kampplads. Når tv-debatterne kører eller aviserne sætter fokus på emner, er det afgørende at sætte sit præg på, hvad der skal diskuteres. Poul Nyrup kunne have ført verdens bedste valgkamp i 2001. Han ville ikke have haft en chance. Det samme kan formentlig siges om John McCain, som på mange måder førte en fin valgkamp i 2008, men som i de afgørende stater var oppe imod et vælgerkorps, der efter otte år med Bush simpelthen havde fået nok. . Her har dansk økonomi i sig selv spillet Thorning en fordel i hænde.

Men bag disse emner og temaer ligger en dybere framing af de to blokke og deres kandidater til statsministerposten. En framing der har stået på i adskillige år, og som nu skal stå sin prøve.

DSU valgplakat Lars Løkke Rasmussen

Hvis det lykkes Thorning at blive landets første kvindelige statsminister, bør hun som det første sende en buket blomster til Rasmus Prehn, som ufortrødent kørte på med at karakterisere Lars Løkke som en mand, der gik mest op i fadøl. Den framing er lykkedes over al forventning. Løkke fremstår som et lettere fordrukkent sludrehovede med uorden i tallene. Det kostede en del for Prehn, men missionen er lykkedes over al forventning.

Det slog f.eks. stærkt igennem, da klimatopmødet fejlede og man dagen efter i de fleste medier kunne høre spekulationen: Hvad nu hvis det havde været den anden Rasmussen, som var ved roret? Og lige netop i dag kører Ekstra Bladet en historie helt efter denne bog, hvor Lars Løkke i lørdags svigtede døde danske soldater og gik i Grøften og festede. Og den ligger i den grad under endnu en DSU-kampgane med filmplakater, hvor de unge socialdemokrater dog går et skridt for langt og viser Anders Fogh med øl i hånden i den tilhørende video. Det er vist, hvad man kalder en overdrivelse!

De underliggende storylines omkring Løkke er præcis, hvad Thorning har brug for. Men efter skriverierne om hendes skatteforhold (og tidligere om hendes valg af privatskole sammen med Mette Frederiksen) er der også skabt en særlig historie om “Gucci-Helle”. Hun kan godtgøre nok så meget, at det hænger sammen, men historien hænger ved hende. I hendes kampagne spilles der klogt på, at hun er en moderne kvinde for en ny tid. Men hendes politiske modstandere vil hele tiden køre på, at hun ikke er en socialdemokrat af folket. Derfor passer en historie om hendes bilfærd til arbejde perfekt ind i billedet af en kvinde, der tror hun er lidt mere end os andre. Og dét må man jo endelig ikke være.

Lars Løkke er lidt for meget som os andre, og Helle Thorning tror hun er lidt bedre end os andre. Ingen af delene kan vi tilsyneladende lide.

Den underliggende historie er selvfølgelig, om danskerne ønsker forandring efter ti år og med en regering, der virker metaltræt. Før vi får det svar den 15. september må vi vente og se, hvilke historier der kommer til at præge valgkampens sidste uge. Hvornår kommer snavset?

Comments
2 Responses to “Hvornår kommer snavset? Mens vi venter på slutspurten i valgkampen 2011”
  1. tlade says:

    Ja, der gik så kun et par timer, før BT helt efter bogen havde denne historie http://www.bt.dk/politik/fik-uberettiget-fradrag-i-seks-aar lanceret til TV2 Nyhederne kl. 22 med direkte interview. Fortsættelse følger – formentlig igen helt efter bogen.

  2. pinterest says:

    I regularly post 400×400 square images and 843×403 rectangular images as part of promotions on Facebook and
    use links to drive the viewers to contests, special
    deals, etc. The following are four prime reasons
    why you should be using Pinterest, including examples of practical applications:.

    how can businesses effectively use this new social media platform.

Leave A Comment

%d bloggers like this: