Isolationens lokkende toner – anmeldelse af Dub Tractors “Sorry”

Dub Tractor er den smukke lyd af isolation og fravær. Anders Remmer er nærmest vendt tilbage til udgangspunktet fra How Do I og har med vokal, bas og trommer fundet en tone efter electronicaen, der lyder som fravær, men er den oplagte rejsekammerat på vej ind i efteråret. .

 Dub Tractors “Sorry”Anders Remmer er en af den danske electronicas store pionerer med en imponerende produktion bag sig. Som en del af Future 3, People Press Play og System og under solo-navnene Jet og Dub Tractor har han nærmest defineret genren herhjemme.

Den store spændvidde er lykkeligvis ikke blevet mindre, og Remmers lyst til at udfordre muligheder og udtryksformer er fortsat. Man fristes næsten til at sige, at det når et foreløbigt højdepunkt på det nye album Sorry.

Remmer har på de to seneste Dub Tractor albums More Or Less Mono og Hideout introduceret en mere betydende vokal og bas og guitar i lydbilledet. På Sorry rammer Remmer en tone og kombination, hvor melodier blandes med hans udsøgte fornemmelse for lydenes muligheder.

Teksterne er enkle, men der messes mindre og synges meget mere denne gang. Det klæder Remmer, at vokalen nu er sat helt fri. Sine steder rammer sætter monotonien ind, når enkle linjer messes for mange gange. Andre steder flyver melodierne af sted. Når Remmer gentager, at ”That Won’t Heal By Itself” tror vi ham.

Det er stadigt drømmende og luftigt sine dubbede steder. Men når der for alvor lukkes op for posen med Peter Hook bas-linier og forvrængede guitarlyde er det indie-tronica i en klasse helt for sig selv. Et nummer som ”Fall In Love Like His” viser, hvad man ene mand kan skabe, hvis man mestrer sit udtryk og har modet til at sætte det på spil.

Albummet er efter sigende blevet til i fuldkommen isolation. Det kan høres og føles. Det er lyden af fravær, regndråber og isolation. Dub Tractors bittersøde elektroniske toner er en oplagt følgesvend til et mørkt efterår.

Leave A Comment

%d bloggers like this: