Derfor kan Obama ikke vinde: McCains kampagnefolk er simpelthen for gode

Den amerikanske valgkamp er indenfor få uger vendt helt på hovedet. Efter Obamas kroning i Denver formåede “The Grand Old Party” på deres konvent at sætte en helt ny dagsorden med den store Palin-gambling. Det har fungeret perfekt for Republikanerne, og selvom medierne svælger i Palins mulige svagheder, er den konkrete realitet at republikanerne stormer frem i de fleste stater.

McCains folk har sat en helt ny dagsorden, og hvis det lykkes dem at vinde valget for McCain er der simpelthen tale om et decideret mesterstykke i politisk kommunikation. For kigger man på de fundamentale forhold burde Obama være en helt sikker vinder:

1. Økonomien er helt til rotterne
2. Den siddende republikanske præsident har en historisk lav popularitet
3. Det demokratiske parti har senest ved valget i 2006 vist, at amerikanerne er klar til at stemme demokratisk
4. Obama er en helt ny kandidat, der indvarsler en ny tid

Hvis ikke det er en kombination, der kan føre til sejr, kan det kun skyldes en helt fantastisk kommunikation fra den republikanske lejr.

I spidsen for McCains kampagne står Karl Roves protege Steve Schmidt. En yderst kompetent kampagnestrateg, der på alle måder har lært af Karl Roves systematiske indsats. Med Schmidt ombord lykkes republikanerne konstant med at sætte en dagsorden, hvor Obamas indsats hele tiden latterliggøres i en 24-timers ‘news-cycle’. På den måde kommer man pludselig til at diskutere, om Obama har godkendt seksualundervisning til børnehavebørn, fremfor hvilket USA Obama og McCain egentlig ønsker. Det er mesterligt gjort og yderst effekivt. Se et eksempel på det her:

Karl Rove har i øvrigt undsagt de seneste reklamefilm fra McCain. Men mon ikke han kan se godt håndværk, når det udføres?

Den republikanske kampagne og introduktionen af Palin har også ændret valgkortet, så vi nu på alle områder har et fuldstændig dødt løb. Se analyse her.

Leave A Comment

%d bloggers like this: